Over deze tool

De Circulaire Padvinder is ontwikkeld door IDEAL&CO binnen het Europese FP7 ResCoM-project. In dit project zijn industriële pilots en ondersteunende tools ontwikkeld om de transitie naar circulaire bedrijfsmodellen en productontwerpen te ondersteunen.

Het doel van de Circulaire Padvinder is om bedrijven te begeleiden die op zoek zijn naar geschikte circulaire ontwerpstrategieën voor hun product(en). Het is een snelle en gebruiksvriendelijke tool, die onderbouwde suggesties geeft op basis van maximaal tien vragen.

Afhankelijk van de antwoorden van de gebruiker, geeft de Padvinder aanbevelingen voor specifieke circulaire ontwerpstrategieën (bijvoorbeeld remanufacturing of recycling) en daarnaast productvoorbeelden voor elk van deze strategieën.

Methodologie


De tool maakt gebruik van een algoritme dat is gebaseerd op onderzoek naar "best-practices": cases van bedrijven die al circulaire strategieën voor hun producten hebben geïmplementeerd. In het onderzoek is de retrospectieve vraag gesteld welke contextuele, productgerelateerde factoren kunnen worden gebruikt om de verschillende circulaire strategieën van de bedrijven te onderscheiden.

Er zijn zes belangrijke productbeslissingsvariabelen geïdentificeerd die in deze cases de keuze voor een bepaalde circulaire route lijken te beïnvloeden:

1. De reden voor het vervangen of weggooien van het product
2. De levensduur van het product
3. Of gebruikers geïnteresseerd zijn in het kopen en gebruiken van een reeds gebruikt product als dat in goede staat verkeert
4. Of gebruikers een garantiebewijs willen om zich ervan te verzekeren dat het gebruikte product goed werkt
5. Of onderdelen van het product nog bruikbaar zijn voor het bedrijf wanneer het product wordt vervangen of weggegooid
6. Of de onderdelen of materialen van het product kunnen worden ingezameld of dat ze verloren gaan.

Variabelen die kunnen worden beïnvloed door de activiteiten van de fabrikant (bijv. het productontwerp), zijn geen variabelen die de route beïnvloeden. Het zijn variabelen die het bedrijf kan inzetten om de gekozen circulaire strategie te realiseren.

De Circulaire Padvinder is toegepast op ongeveer 40 cases en gebruikt bij bedrijven die direct of indirect betrokken zijn geweest bij het ResCoM-project. Aanvullende best-practices zijn overigens altijd welkom. Suggesties voor best-practices kunt u aanleveren via het menu-item LEVER EEN VOORBEELD.

Definitie circulaire strategiën

In de Circulaire Padvinder worden termen gebruikt waarvoor in de literatuur en in de praktijk tal van verschillende definities in gebruik zijn. De terminologie kan verschillen per discipline, land en bedrijf. Dit zijn de definities die worden gebruikt in de Circulaire Padvinder.


Strategieën Definities
Verlenging De gebruikscyclus van een product kan worden verlengd door het product duurzamer (meer robuust) te maken. Duurzaamheid heeft hierbij betrekking op fysieke aspecten (bijvoorbeeld door gebruik van slijtvaste materialen) en op emotionele aspecten (een situatie waarbij "gebruikers en producten een langdurige empathische band vormen").
Upgrade Upgraden is het proces van het verbeteren van de functionele (of soms de cosmetische) eigenschappen van een product, ten opzichte van het originele ontwerp. Zo kan er worden voorzien in de veranderende wensen van de gebruiker.
Hergebruik Bij hergebruik van een product/component, wordt deze opnieuw ingezet in een nieuwe gebruikscyclus. Een product kan gerepareerd of geremanufactured worden, of een upgrade krijgen voordat het wordt hergebruikt.
Reparatie Met repareren worden specifieke defecten in een product gecorrigeerd om deze terug te brengen in werkbare conditie. Meestal is er geen nieuw garantiebewijs voor het gerepareerde product, behalve voor de onderdelen die zijn vervangen.
Refurbishment Bij refurbishment wordt een product in werkbare conditie teruggebracht. Hierbij kunnen hoofdcomponenten van het product worden gerepareerd of vervangen. Meestal wordt garantie gegeven op alle slijtagegevoelige onderdelen, maar is de garantie minder dan bij een nieuw product. Na refurbishment gaat het product meestal naar een nieuwe gebruiker (er begint dan een nieuwe gebruikscyclus, geen nieuwe levenscyclus).
Remanufacturing Bij remanufacturing (herfabricage) worden producten gedemonteerd, waarna de componenten worden getest en opnieuw toegepast in een product met ten minste de originele specificaties. Meestal krijgt het product een garantie die gelijkwaardig is aan de originele garantie.
Recycling Recycling is het proces van materiaalterugwinning aan het einde van een levenscyclus van een product. De gewonnen materialen worden opnieuw toegepast als grondstof voor nieuwe (soortgelijke) producten. Gebruik van het materiaal voor energieterugwinning (als brandstof) of als vulmateriaal zijn geen vormen van recycling.
Biodegradatie Biodegradatie, of biologische afbraak, is het proces waarbij materialen worden geconsumeerd door micro-organismen en worden teruggebracht tot verbindingen die in de natuur worden aangetroffen.

Gaan er bij het gebruik van dit product materialen verloren doordat ze worden verbruikt of slijten?

Voorbeelden:

> In een pen wordt inkt verbruikt

> In een wasmachine wordt wasmiddel verbruikt

> In speelgoed worden batterijen verbruikt

> De zolen van een schoen slijten af

In het product worden materialen verbruikt en onderdelen slijten af.
Hoe lang gebruiken mensen het product en waarom stoppen ze met het gebruik?
Onze doelgroep gebruikt het product gemiddeld jaar. Daarna is de belangrijkste reden voor vervanging of afdanking dat
Dit is een bijzondere uitkomst! Producten die nooit worden vervangen of afgedankt, maar juist een leven lang -of nog langer- worden gebruikt, zijn zeldzaam. Als uw product voor altijd wordt gekoesterd, zoals een mooi kunstwerk, hoeft het niet te veranderen om het circulair te maken. Het kan al generaties lang circuleren.
Aangezien de gebruiksduur van het product momenteel eindigt omdat broken/vis degraded, wil de gebruiker mogelijk een vervangend product.

Hoe lang heeft een gebruiker behoefte aan de functie die geleverd wordt door het product?

Bijvoorbeeld: Als een wasmachine kapot gaat, heeft de gebruiker nog steeds behoefte aan de functie "kleding wassen". Of als een T-shirt versleten is, heeft de gebruiker wellicht nog steeds behoefte aan een shirt.

Een gebruiker heeft behoefte aan de functie die het product vervuld voor een periode van ongeveer jaar.
Dat betekent dat de gebruiker het product ongeveer N keer vervangt.
Aangezien het product momenteel wordt afgedankt omdat de gebruiker het niet meer nodig heeft, kan het misschien nog door iemand anders worden gebruikt. Hoe lang gaat het product gemiddeld mee?
Gemiddeld gaat het product jaar mee zonder functionele defecten.
Dat zou betekenen dat het product in principe ongeveer N keer gebruikt kan worden door een andere gebruiker.
Zou er vraag zijn naar het gebruikte product, als deze nog in goede staat verkeert?
Als het gebruikte product in goede staat wordt teruggebracht/ verkeert, zijn mensen geïnteresseerd om het te kopen en gebruiken/te leasen en gebruiken/te gebruiken in een ‘pay-per-use’ dienst.
Zullen klanten, die een product kopen/leasen/per gebruik betalen, een garantiebewijs willen voor het product?
Onze klanten vragen een garantiebewijs van de producent om vast te stellen dat het product goed zal werken.
Als het product wordt vervangen of afgedankt na gebruik, zijn de onderdelen dan nog bruikbaar?

Bijvoorbeeld omdat:

> Het product nog steeds in productie is

> Een nieuwere versie van het product nog een aantal dezelfde onderdelen heeft

> Er vraag is naar reserve-onderdelen voor het product.

Na N jaar gebruik, zijn onderdelen van het product bruikbaar.
Onderdelen van het product zijn met name bruikbaar

Bedankt voor het beantwoorden van de vragen!
Wanneer u ‘Toon de resultaten’ selecteert, vouwt het rechterblok uit, en ziet u de aanbevelingen van de Circulaire Padvinder voor de situatie waarbij de gebruiker het product koopt/least/in een pay-per-use dienst gebruikt. U kunt de resultaten downloaden via de knop ‘Deel de resultaten’.



Als u ook andere verdienmodellen overweegt, kunt u simpelweg uw antwoorden hierboven aanpassen voor het andere verdienmodel en kijken hoe de uitkomsten veranderen.
Cycles
Overview circular pathways
Prolong
Upgrade
Reuse
Repair
Refurbish
Remanufacture
Recycle
Biodegrade
Conclusions

No conclusions yet

Examples
These companies have already implemented circular design strategies: